WEFOCO
kontor on huvitav koht. Vahel ta transformeerub ka rätsepatöökojaks,
kus üks organisatsiooni töötajaid
õmblustöid
sooritab. Avastasin mingi hetk, et kõik vähegi
kenad riided meie tutvusringkonnas on tema tehtud ja ma ka siis otsustasin tema
oskusi ekspluateerida ja paluda tal mind aidata kleidi õmblemisel.
Tavaliselt ma õmblen riideid eelnevalt
valmis tehtud lõigete järgi
ning mul oli esimest korda võimalik näha
kuidas rätsep neid inimese mõõtude
järgi riidele valmis konstrueerib. Kogu
protsess oli üsna põnev
minu jaoks. Kleit tuleb aafrikapärane,
aafrika puuvillast ja kohalikus stiilis, ehk saan ka foto üles
laetud kui kleidi valmis saan.
Kontoris
käib tihtilugu läbi
palju rahvast ja seal saab igasugu vestlusi pidada ja seeläbi
siinset elu-olu lähemalt tundma õppida.
Teisipäeval kui sealsamas kontoris kleiti
nikerdasin, ühines meiega järjekordne
seltskond. Korraga keegi küsis minult, et
"Millises kirikus ma pühapäeviti
käin?". Pidin paar sekundit mõtlema,
kuidas sellele küsimusele vastata.
Usuga
on neil siin väga tihedad suhted -
kirikuid on iga nurga peal ja pühapäeviti
on need pungil inimesi täis, iga kirik laulab oma
laule ja palvusi. Evolutsiooni ei usuta, kuigi koolis õpetatakse.
Kui kohalike juurde jälle lõunale
satun, siis juba automaatselt pean nendega enne sööma
asumist palvuse. Igas korralikus majapidamises on religioosse sisuga plakatid
seina peal.
Otsustasin
hüpata tulle ja vastata, et ma polegi
Keenias viibimise ajal veel kirikusse jõudnud.
Nagu arvata oligi, siis kõik ahhetasid. Selgitasin,
et minu lähikondlaste seas ei ole
olnud usk Jumalasse niiõrd tähtsal
kohal ja mind ei ole viidud lapsepõlvest
saati pühapäeviti
kirikusse. Olen juba selliste väljaütlemiste
eest saanud varemalt pakkumisi alates peaaegu kättpidi
kirikusse viimisega ja personaalselt mulle suahiilikeelsete palvelaulude õpetamisega.
Ja nüüdki tuli pakkumine, et lähme
järgmine kord pühapäeval
koos kirikusse. Eks mul tuleb see käik ükskord
ära teha, kasvõi
huvi poolest ja võib-olla hakkan ma elu uue
külje pealt nägema.
Jutt
sellega ei piirdunud. Küsiti siis, et kas Eestis
abiellutakse ja kuidas me inimesi matame? Need on ka ju kristlikud
traditsioonid. Pidin siis nentima, et osasid traditsioone praktiseerime ja
osasid mitte. Nagu Keeniaski tahtsin lisada. Jumalasõna
keelab ju põhimõtteliselt
mitmenaisepidamise (6.käsk), mis siin on laialt
praktiseeritud tava. Kogu küla peale pidi olema kaks
majapidamist, kus mehel on vaid üks
naine. Selle õigustuseks toovad nad väite,
et naisi on rohkem kui mehi. Mitteametlike allikate sõnul
on meeste-naiste suhe Keenias 40-60. Muud kooselu vormi peale mehe ja naise
vahelise abielu siin ei eksisteeri. Meie mõistes
vabaabielusid ei ole olemas. (Mis mõttes
elad mehega koos, teil on lapsed ja polegi abielus?). Homo- ja lesbisuhetest ei
tasu isegi iitsatada. Vahel on tunne, et naine on siin nagu ese - tal puuduvad
paljud õigused, mis meestel on. Kui mees
soovib naisega abielluda, siis peab ta "maksma" kaasavara naise
vanematele naise eest. Näiteks meie eelmise
elukoha peremehe vanima tütre hinnaks oleks umbes
20 lehma. Kui see makstud, siis naine ei tohi enam oma perekonna juurde tagasi
pöörduda kui abielu hapuks kisub.
"Sinu eest on ju makstud, sa ei saa enam tagasi tulla." Naiste (ja
laste) peksmine on siin üsna tavaline, isegi meie
oleme seda kõrvalt näinud
rohkem kui üks kord. Ja põhjenduseks
olen ma isegi kuulnud selliseid väiteid,et
vahepeal naine testibki meest, et kas mees teda ikka piisavalt armastab. Kes lööb,
see armastab... Naisel ei ole pärimisõigust
- kui peres on ainult tütred ja pereisa sureb,
siis ta ei saa oma maad valdusi kellelegi pärandada
ja need kanduvad üle lähimatele
meessugulastele. Niimoodi pärandati ka lesestunud
naisi, aga õnneks see tava hakkab
kaduma.
Eks
noorem generatsioon ja Nairobis elavad keenialasted elavad meile natuke
sarnasemalt, kuid keenia küla- ja suurlinnaelu
erinevad siiski kui öö ja päev.
Sattusin ükspäev
ka vestlusesse siinse "kohtingukultuuri" teemadel. Nimelt näeb
Keenias üliharva paare käest
kinni hoidmas, see oleks midagi erakordset Shianda külaelus.
Mees ja naine käivad tutvuse alguses
hoopis üksteisel külas,
sageli "eskordib" mees naise külastuse
lõpus pikipiki (mootorrattatakso) peale.
Väidetavalt vanem generatsioon siinmaal
suudlemist ei ole praktiseerinud. Nö eelmänguks
lihtsalt öeldi naisele, et pööra
pea sinna seina poole ja siis sai naine juba aru, mida mees tast tahab.
Suudlemine jõudis keenia külanoorte
ellu 2000.aastate alguses euroopa ja ameerika filmidest. Siis vaadati, et
"ohhoo, mis asi see nüüd on!" ja hakati ka
omavahel proovima. Nairobis pidid noored
vabameelsemad olema.
Iga päev
on siin millegagi võitlus - ebaõiglaste
hindadega, parima mootorratta takso leidmisega, malaariasääsketega,
öösel tegutsevate hiirtega, ilmaga, läbimatute
teedega jne. Meie võitlus laste eest ei ole
veel ikka saanud täielikku lahendust, kuna nüüd
laste vanavanemad on hakanud väitma, et ei jõua
lapsi ülal pidada ja tahavad lapsi emale
tagasi anda. Ema aga purjutab ja kõik
vaatavad meie poole. Tuleb mõelda.
Õnneks
see nädalavahetus on plaan minna Ugandasse
Niilusele parvetama. Vajangi paariks päevaks
keskkonnavahetust.
-------------------------------------------------------------
WEFOCO
office is an interesting place. Sometimes it transforms from an office to the
tailoring studio. Seems that one of the staff is also a tailor and made most of
the beautiful clothes what I have seen our acquaintances wearing. So I thought
I will exploit this opportunity and ask her to help me out to make an African
dress. Usually I make a dress using the read made prints, but this was the
first occasion for me to see how the real tailor builds up the pieces according
to the design and the measurements. I must say that I was thrilled and eager to
start making it. It will be made in African style, from an authentic African
cotton. I try to upload a foto when it is finished.
There
are quite a few people coming and going through the office daily and therefore
many interesting conversations are taking place there. On Tuesday, when I was
again working there on my dress, another group of people showed up. At one
point, someone asked from me: " What church do I usually attend to on
Sundays?". I had to gather my thoughts for couple of seconds before
answering that.
They
have very deep relationship here with the religion. Churches are built
everywhere and on Sundays it is full of people. Generally people do not believe
in evolution, even though it is taught at schools. If I am attending for a
lunch at the locals, I almost automatically carry out a small prayer with them
before starting a meal. Every good household has a religious-themed posters
hanging on the walls.
I
decided to take the hit and say that I have not been to church during my stay
in Kenya. Well, that caused some gasps, but is was no suprise for me. I
explained that my upbringing was not specifically centered around the religion
and I was not sent to church on Sundays. Due to these kind of statements, I had
already received previous invitations to restore my religion by taking me to
church by hand and personally teaching me how to sing religious sentences in
kiswahili. And of course, even now the invitation to come to the church next
Sunday came. Well, I think I have to do it once at least, just to broaden my
mindset.
The
conversation was not finished with this. Then they asked how the people get
married in Estonia and how they are buried? These are also Christian
traditions. Then I had to admit that some traditions are followed and some are
not. "Like in Kenya", I wanted to add. The word of God basically
forbids having more than one wife at the time, which is widely practiced
tradition here. There are supposed to be two households in Shianda area, where
the husband has one wife. To justify this situation, the most common excuse is
that there are more women than men in Kenya. The ratio should be 40-60,
according to the unofficial resources. You have to get married here if you want
to live together with someone and have kids with them. You should not even
whisper about gay and lesbian relatioships, they do not exist here. Sometimes I
have a feeling that a woman is like an item here - she has much less rights
than a man. If a man wants to marry a woman, the he has to pay a dowry to
woman's parents. For example the dowry for the eldest daugther of the previous
household we lived, is approximately 20 cows. If that is paid, the woman cannot
return to her parents anymore, even if the marriage goes down. The beating of
women (and children) is pretty common here, I have seen it on the side too in
some occasions. The explanation for that would be the argument that sometimes
woman acts bad on purpose, because she wants to test wheter the husband loves
her or not. A woman does not have a right to inherit here - if there are only
daughters and the man dies, then property will be inherited by the closes male
relative. Even the widows are inherited like that, but fortunately it starts to
become a less common practice here.
The
younger generation of Kenyans and those who live in Nairobi, have somewhat more
similar traditions to us. Although there are still some suprises. Once I had a
discussion about the local "dating culture". You do not see couples
holding hands and walking around together, this would be something exeptional
here. The man and the woman will visit each others homes at the beginning and
usually man "escorts" the woman to the pikipiki (motorcycle taxi)
when the visit is over. Arguably no such thing as kissing was practiced by the
older generation. For the foreplay, man just said to his wife that turn around
and look at the wall and the wife already knew what is going to happen. Kissing
arrived to Shianda at the beginning of 2000nds from the American and European
movies and then the locals started to try it out too.
Every
day there I fight against something here - unfair prices, malaria mosquitoes,
rats, weather, non-drivable roads and so on. Our fight for the children has not
found its conclusion yet as the grandparents have started to claim that they do
not have enough resources to take care of the children and want to give them
back to the mother. But the mother is drinking and all the eyes turn to us. We
have to figure something out again.
Appi-appi, sellest n-ö suhte- ja seksuaalkultuurist lugemine on ikka paras kultuurielamus tõesti. Tuleb taaskord olla õnnelik, et oleme ise sündinud liberaalsemasse ühiskonda.
AntwortenLöschen